Pe 11 aprilie 2014, cu ocazia celei de a 46-a Sesiuni
Științifice a Institutului de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" , am avut plăcuta surpriză de a asculta o altfel de prezentare. Artistul
Mircea Goția, pictor dar și profesor de educație plastică, și-a folosit harul
pentru a ne transporta pentru câteva momente într-un alt univers. Vă invit să
vizualizați mai jos câteva fragmente din această prezentare.
Corpul uman în arta plastică
Mircea
Goția
".....Leonardo da Vinci avea preocupări ştiinţifice, interesul său deosebit
manifestându-se în domeniul biologiei. Pentru redarea imaginii corpului omenesc
a studiat în amănunţime anatomia umană în comparaţie cu cea animală. In
condiţii vitrege el a desfăşurat o muncă titanică, disecând peste 30 de
cadavre, redând în desene, cu o mare putere de sugestie, organe şi ţesuturi,
într-o deplină fidelitate ştiinţifică.
Specialiştii în anatomie
din Marea Britanie vorbesc despre corectitudinea poziţionării organelor în
desenele lui Da Vinci, şi mai ales despre schiţa maestrului care reprezintă
coloana vertebrală. Detaliile anatomice ale vertebrelor şi curburile specifice
par a fi realizate de scanerele tridimensionale din zilele noastre.
A descris toate oasele din corpul uman, însă notiţele sale erau scrise
"în oglindă", sistem practicat de artist, astfel încât numai
cunoscătorii acestui cod le puteau citi. Alţii cred că Leonardo a scris astfel
pentru că era stângaci şi dislexic.
Maestrul era fascinat de corpul uman şi de a găsi acel loc din trup în care
sălăşluieşte sufletul. În urma multor experimente a rezultat unul din cele mai
faimoase desene ale sale, Omul Vitruvian, desenat în două ipostaze, în centrul
unui cerc. Da Vinci a creat omul vitruvian pentru a ilustra un pasaj despre
proporţiile corpului uman, scris de arhitectul roman Vitruvius.
Desenul este o reprezentare a echilibrului între materialitate şi
spiritualitate. Cercul este simbol al spiritualităţii, iar pătratul simbolul
materialităţii, omul fiind puntea de legătură între cele două planuri.
Desenul este admirat
pentru frumuseţea sa şi pentru puterea sa simbolică, fiind una dintre cele mai
renumite imagini din lume.
O altă lucrare cu un
extraordinar succes şi care a marcat consacrarea oficială a unui alt mare
artist, este "Lecţia de anatomie a doctorului Tulp", din 1632, a
pictorului Rembrandt. Artist multi-talentat, a influenţat profund arta timpului
său, lucrarea fiind o comanda specială primită de artist când avea numai 26 de
ani.
Pentru a prezenta
prelegerea doctorului Tulp, care execută disecţia unui cadavru, artistul se
comportă ca un regizor. Alege o construcţie tip piramidă, care înviorează scena
prezentată, dându-i o tentă teatrală.
După două decenii,
doctorul Deyman apelează şi el la Rembrandt, iar acesta pictează o disecţie pe
cadavrul unui delincvent. Doctorul se află în stânga şi este pictat în timp ce
ţine calota superioară a craniului.
.....Poţi să citeşti toate tratatele despre frumuseţea sublimă, şi tot nu vei
înţelege această noţiune. Intră însă în Capela Sixtină şi roteşte-ţi privirea:
aici vei descoperi frumuseţea în esenţa ei pură”. Michelangelo a lucrat timp de
patru ani la zugrăvirea boltei Capelei Sixtine, o suprafață de aproape 500 de
metri pătraţi. Partea centrală, pe axa bolţii, cuprinde nouă scene biblice
printre care "Crearea lui Adam" şi "Dumnezeu desparte lumina de
întuneric", două fresce reprezentative pentru opera marelui pictor.
Dintre toate picturile de
pe tavanul Capelei Sixtine, “Crearea lui Adam” este cea mai
impresionantă opera a lui Michelangelo. Marii critici de artă au adus numai
cuvinte de laudă acestei fresce, Vasari descriindu-l pe Adam doar la
superlativ, “Adam, al cărui frumuseţe, postură şi contururi sunt atât de
perfecte încât pare că a fost creat de Supremul Creator însuşi şi nu de pensula
unui muritor de rând“. Efectul vizual este unul senzaţional, în partea
stângă, Adam, creaţia pură a lui Dumnezeu, întinde mâna spre cea mai înaltă
energie din Univers.
La
o analiză minuţioasă s-a constatat că sfera în care este pictat creatorul este
izbitor de asemănătoare cu creierul uman. Printr-o comparaţie simplă a
contururilor celor două imagini (forma sferei din care provine Dumnezeu cât şi
forma creierului uman) realizăm că spaţiul este unul şi acelaşi. Dumnezeu
provine dintr-un mare creier, identic cu cel uman şi de acolo i-a oferit viaţă
primului om de pe Pământ.
O altă ciudăţenie este glanda pituitară (hipofiza),
care se observa atât de bine în fresca din Capela Sixtină şi care este
înfăţişată de piciorul unui înger. Se pare că Michelangelo a omis voluntar să-i
mai picteze degetele pentru a scoate în evidenţă cât mai bine această
componentă importantă a creierului uman.
Şi atunci nu putem să ne
întrebăm decât care este mesajul codificat din spatele acestei opere de artă?
Oare maestrul Michelangelo a vrut să sugereze că Dumnezeu este o inteligenţă
deosebită, un creier care poate să pună în mişcare întregile legi universale,
sau pur şi simplu, creatorul este doar în mintea umană?
Ultima scenă pictată pe bolta Capelei Sixtine îl reprezintă pe Dumnezeu
care separă lumina de întuneric. În această regiune cercetătorii au descoperit
că Michelangelo a ascuns trunchiul cerebral, nervul optic şi ochii. Criticii de
artă şi istoricii au fost surprinşi de anumite nereguli anatomice în modul în
care Michelangelo a înfăţişat gâtul lui Dumnezeu în această scenă şi de modul
ciudat în care era luminată această regiune. Suk şi Tamargo afirmă că nu este
vorba de erori, ci de un mesaj ascuns. Cei doi experţi afirmă că în nici o altă
pictură nu se mai găseşte această greşeală anatomică a gâtului uman, iar dacă
imaginea aceasta este suprapusă peste o fotografie a unui creier uman văzut de
jos, liniile de pe gâtul lui Dumnezeu se potrivesc exact cu trăsăturile
creierului nostru.
Cercetătorii spun că nervii optici sunt reprezentaţi exact în aceeaşi
manieră în care au fost ilustraţi de Leonardo da Vinci în 1487. Da Vinci şi
Michelangelo au trăit în aceeaşi perioadă, fiecare dintre artişti cunoscând
opera celuilalt.
Cei doi experţi în neuroanatomie concluzionează că „Michelangelo a
îmbogăţit această pictură ce-l înfăţişează pe Dumnezeu cu imagini ascunse ale
creierului, celebrând în acest mod nu doar gloria lui Dumnezeu, ci şi gloria
celei mai magnifice creaţii ale Sale”.
Este posibil să nu aflăm niciodată adevăratul motiv pentru care
Michelangelo a inserat reprezentarea creierului uman în capodopera sa, ce
combină arta, religia, ştiinţa şi credinţa într-o operă artistică provocatoare
şi uluitoare.
Nu pot încheia această prezentare fără a face referire la o lucrare
aparţinând unui genial artist, unul din cei mai mari sculptori ai tuturor
timpurilor, Constantin Brâncuşi. Brâncuşi s-a simţit mai atras de opera „Independenţilor”,
decât de academicienii din şcoală, totuşi a studiat temeinic modelajul şi
anatomia, lucru demonstrat de sculptura sa "Ecorseul".
Statuia care prezintă sistemul muscular şi ligamentele umane, este
apreciată de Oscar Walter Cisek ca fiind nudul cel mai exact din punct de
vedere anatomic. Lucrarea denotă o excelentă cunoaştere a anatomiei. Ideea a
plecat de la mulajul statuii lui Hermes, aflată la Muzeul Capitoliu din Roma.
Brâncuşi a muncit aproape doi ani de zile: între 1900 şi 1902, avându-l
coordonator pe dr. Gerota."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu